Debata Oksfordzka w naszej szkole

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
26 lutego 2019

25 stycznia 2019 r. w naszej szkole odbyła się debata oksfordzka, której celem było zapobieganie mowie nienawiści. Hasłem przewodnim było pytanie: Czy swoboda wypowiedzi powinna być nieograniczona?

Brali w niej udział uczniowie klas 7,8 oraz trzeciej gimnazjum. Uczestniczący w debacie byli podzieleni na dwie ekipy – żółtą i niebieską, po 5 osób i na przemian przekazywali swoje stanowisko, argumentując za lub przeciw ograniczeniu swobody wypowiedzi.

Najważniejszym celem debaty było pokazanie, że można rozmawiać, nie zgadzać się z czymś stanowiskiem, cały czas szanując jednak swojego przeciwnika. Uczniowie przekonywali się z pasją, szukając najlepszych ilustracji obrazujących ich opinie, podawali ciekawe, zapadające w pamięć przykłady.  Odwoływali się do różnych epok historycznych i miejsc na świecie. Na koniec, trwającego godzinę spotkania, wszyscy obserwatorzy otrzymali karty do głosowania, za pomocą których mogli wskazać,  która drużyna przekonała ich bardziej do swojego stanowiska, podnosząc w górę wybrany kolor. Ponieważ debata była zacięta,  poziom emocji podczas głosowania przypominał wydarzenie sportowe -  decyzja była naprawdę trudna. Ostatecznie minimalną ilością głosów zwyciężyła drużyna niebieskich, która uważała że wolność wypowiedzi powinna jednak czasami być ograniczona i to przez nas samych, a nie kogoś z zewnątrz. Wyznacznikiem powinno być poszanowanie wolności każdej osoby.

 Była to ciekawa lekcja, w czasie której uczniowie mieli okazję poznać różne opinie, zastanowić się nad pytaniem o sens wolności i swobody wypowiedzi w szacunku do innej osoby, na temat  tolerancji i otwartości na różnorodność opinii.

Autor: Danuta Gebhardt

Pliki do pobrania