Kilka pomysłów w miejsce terapii integracji sensorycznej

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
19 marca 2020

Drodzy rodzice,

    wykorzystajcie wspólnie spędzany czas z dziećmi w domu do rozwijania ich sensomotorycznie. Terapia integracji sensorycznej  to nie tylko zajęcia odbywające się w gabinecie z terapeutą. Zwykłe aktywności dnia codziennego wspaniale rozwiną kompetencję ruchowe, koordynacyjne, czuciowe, wzrokowe, słuchowe, smakowo-węchowe. Dodatkowo wzmocnią poczucie sprawstwa, uczą samodzielności oraz kompetencji społecznych.

     Oto przykładowe działania:

 

 kulinarne

- robienie ,,wesołych kanapek’’ ( smarowanie pieczywa, dekorowanie),

- robienie sałatek (krojenie różnych produktów, rozrywanie sałaty, obieranie jajka ze

   skorupki, mieszanie, przyprawianie, wąchanie, smakowanie),

- robienie ciast, zup krem (wałkowanie, ugniatanie używanie blendera ręcznego pod kontrolą

    rodzica),

- nakrywanie do stołu, zanoszenie potraw na stół,

- jedzenie zdrowych trudnych do pogryzienia pokarmów np. seler, orzeszki, skórka od chleba,

- picie gęstych napojów przez słomkę np. koktajli mlecznych, galaretki, kisielu,

 

porządkowe

- segregowanie ubrań do prania i wrzucanie ich do pralki,

- rozładunek pralki,

- rozwieszanie prania ( przewinięcie na właściwą stronę, rozciągnięcie),

- zdejmowanie prania, składanie, zwijanie przed włożeniem do szafy,

- odkurzanie, zamiatanie, wycieranie mopem podłogi, ścieranie kurzu z mebli,

- majsterkowanie z ojcem,

 

zabawy rozwijające orientację w przestrzeni i planowanie ruchu

- pokonywanie zbudowanego wspólnie toru przeszkód (z poduszek, krzesła, stołu, itp.)

- zabawy typu podchody, ciepło/zimno, zrób to co ja,

- maszerowanie, skakanie w różnym tempie i rytmie,

- zabawy związane z kombinacjami klaskania,

- ciuciubabka,

- chodzenie stopa za stopą z oczami otwartymi i zamkniętymi do przodu i do tyłu, można utrudnić kiedy dziecko trzyma w wyciągniętej do przodu ręce łyżkę z ziemniakiem lub kubek z wodą,

- pokonywanie slalomu z zabawek skacząc na jednej nodze, obunóż, z zabawką między kostkami/kolanami,

- gra w gumę, skakanie na skakance,

- odbijanie różnymi częściami ciała balonu zawieszonego na sznurku

 

zabawa w teatr

- ,,zgadnij jakie to zwierzę”,

- ,,co naśladuję”,

- przedstawienia,

- zabawy z mikrofonem, śpiewanie,

- tańce do muzyki,

- zabawa w lustro z przekraczaniem linii środka ciała,

- memory słuchowe z jajek niespodzianek (umieszczamy różne substancje w parach jajek),

- wykonywanie określonej czynności po usłyszeniu danego dźwięku (np. klasnę- dziecko podskakuje, tupnę dziecko robi przysiad, uderzę łyżką w stół dziecko kręci się wokół osi) oraz łączenie dźwięków- ruchów w sekwencje,

- naśladowanie chodów różnych zwierząt,

 

zabawy dotykowe

- pudełka i woreczki z różną zawartością,

- szukanie ukrytych przedmiotów bez udziału wzroku w pudełku z materiałami sypkimi np. ryż,

- masaże różnymi fakturami, ugniatanie, dociskanie,

- zawijanie w koc, bujanie w kocu,

- malowanie palcami,

- rysowanie palcami na tacy z rozsypanym piaskiem/ kaszą/ ryżem/ mąką,

- wykonywanie mas plastycznych (np. mąka ziemniaczana z odżywką do włosów, masa papierowa, masa solna, kisiel z mąką),

- dziecko leży na brzuchu i nazywa jaką część ciała dotknął rodzic (włączamy te trudniejsze, np. lewy kciuk, prawe kolano),

 

a wieczorem

- słuchanie spokojnej muzyki,

- kołysanie,

- zawijanie w koc/ kołdrę  “naleśnik”

- czytanie książek

 

Życzymy radosnej wspólnej zabawyUśmiech

Autor: Terapeutki SI