Logopedyczne inspiracje

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

 

Drodzy Rodzice, zapraszając Was do współpracy często słyszymy, że praca domowa z logopedii jest dodatkowym obciążeniem dla dziecka.

Kiedy upora się Ono z lekcjami, jest już tak zmęczone, że nie ma ani czasu, ani ochoty na ćwiczenia logopedyczne.

Wcale nie musi tak być.

Podpowiadamy jak można inaczej, prościej, poprzez zabawę wplecioną w rytm codziennych czynności skutecznie usprawniać buzię, rozwijać słownik.

 

A zatem:

  •  podczas wspólnej podróży – wyrazy rymowanki , dziwne wyrazy (neologizmy) z ćwiczoną głoską, 
  •  na spacerze – dmuchamy na listek z drzewa , na znalezione ptasie piórko, 
  • w domu przed myciem zębów – pojedynek na miny przed lustrem ( śmiech też świetnie masuje buzię), 
  • w czasie przygotowywania posiłków- dać dziecku do zlizania nutellę lub miód z łyżeczki, 
  • doskonałym ćwiczeniem podczas gier planszowych , czy nawet komputerowych jest dołączenie zasady trzymania języka przez 10 sekund u góry za zębami w czasie kolejnego rzutu kostką, czy manewru w grze.

Szanowni Państwo zapraszamy do wspólnej zabawy i dzielenia się z nami swoimi pomysłami, odkryciami, a my będziemy udostępniać, wdrażać w praktykę codziennych zajęć w szkole i wzajemnie inspirować.

  

Funkcje prymarne

Codzienne czynności, takie jak połykanie, żucie i odgryzanie, mają ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju narządu mowy i zgryzu Waszego dziecka.

Oto, jak powinny wyglądać i dlaczego warto na nie zwrócić uwagę:

 1. Poprawny akt połykania Poprawne połykanie, zwane również połykaniem dojrzałym, charakteryzuje się odpowiednią pracą mięśni języka, warg i żuchwy. W trakcie aktu połykania język znajduje się na podniebieniu twardym, tuż za górnymi zębami, usta powinny być delikatnie złączone, bez dodatkowego napięcia. Poniżej zamieszczamy filmik obrazujący poprawnie przebiegające żucie i połykanie: https://www.youtube.com/shorts/7RfRNmJlX3k

 2. Żucie Równomierne żucie po obu stronach jamy ustnej sprzyja rozwojowi mięśni żuchwy i zapobiega asymetriom twarzy. To także stymuluje prawidłowy wzrost szczęk i zębów. Ważne jest, by dziecko jadło pokarmy o różnej konsystencji, w tym te wymagające gryzienia i żucia.

 3. Odgryzanie Podczas odgryzania dziecko powinno używać siekaczy – przednich zębów. Prawidłowy sposób odgryzania rozwija funkcję tych zębów i wpływa na poprawne ustawienie zgryzu. Jeśli dziecko odgryza bocznymi zębami lub unika tej czynności, warto zwrócić na to uwagę.

 

Dlaczego to takie ważne?

Nieprawidłowe nawyki mogą prowadzić do:

  • Problemów ortodontycznych: wad zgryzu, przesunięć czy rotacji zębów
  • Zaburzeń innych funkcji prymarnych takich jak: oddychanie ( nieprawidłowy tor oddechowy skutkujący m.in. częstymi infekcjami, zmęczeniem, słabym dotlenieniem organizmu — problemami z koncentracją czy chrapaniem)
  • Nieprawidłowego rozwoju mięśni twarzy
  • Napięcia mięśniowe całego ciała tj. problemów z utrzymaniem prawidłowej postawy lub odczuwania napięcia w okolicy szyi i karku.
  • Zaburzeń artykulacji np. seplenienia międzyzębowego

Dbajmy o te nawyki od najmłodszych lat!

Oddychanie – ważna sprawa

Bardzo niekorzystnym, często bagatelizowanym problemem jest nawykowe oddychanie przez usta.

Zarówno w dzień jak i podczas snu dziecko powinno oddychać przez nos. Taki tor oddechowy zapewnia właściwy rozwój aparatu artykulacyjnego.

 

Nieprawidłowe oddychanie ( przez usta) ma poważne konsekwencje, wpływające na rozwój naszych dzieci:

  • Infekcje górnych dróg oddechowych,
  • Niedostateczne dotlenienie układu nerwowego, co powoduje zaburzenia koncentracji uwagi i męczliwość,
  • Powstawanie i utrwalanie wad wymowy,
  • Zaburzenia gospodarowania powietrzem podczas mowy – dziecko mówi szybko, często dobierając powietrze w czasie wypowiedzi, niezgodnie z pauzą logiczną,
  • Wiotkość mięśni warg i policzków spowodowana ciągłym rozchyleniem ust.

 Ćwiczenia oddechowe, które można wykonywać w domu:

  • zdmuchiwanie świecy ,
  • puszczanie baniek mydlanych,
  • poruszanie wydmuchiwanym powietrzem piłeczek, samochodzików po stole,
  • nadmuchiwanie baloników,dmuchanie w gwizdek, instrumentu dęte,
  • chuchanie w ręce lub na zamarzniętą szybę ( odtajanie),
  • wąchanie kwiatków,
  • chłodzenie gorącej zupy na talerzu,
  • ,,zdmuchanie” mlecza, ( tak długo, aż spadnie ostatnie nasionko),
  • dmuchanie na obiekty pływające po wodzie,
  • dmuchanie na wiatraczek, piórka, skrawki papieru, watkę,
  • wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do szklanki z wodą,

 

Dbajmy o prawidłowe oddychanie!

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie