Logopedyczne inspiracje
Drodzy Rodzice, zapraszając Was do współpracy często słyszymy, że praca domowa z logopedii jest dodatkowym obciążeniem dla dziecka.
Kiedy upora się Ono z lekcjami, jest już tak zmęczone, że nie ma ani czasu, ani ochoty na ćwiczenia logopedyczne.
Wcale nie musi tak być.
Podpowiadamy jak można inaczej, prościej, poprzez zabawę wplecioną w rytm codziennych czynności skutecznie usprawniać buzię, rozwijać słownik.
A zatem:
- podczas wspólnej podróży – wyrazy rymowanki , dziwne wyrazy (neologizmy) z ćwiczoną głoską,
- na spacerze – dmuchamy na listek z drzewa , na znalezione ptasie piórko,
- w domu przed myciem zębów – pojedynek na miny przed lustrem ( śmiech też świetnie masuje buzię),
- w czasie przygotowywania posiłków- dać dziecku do zlizania nutellę lub miód z łyżeczki,
- doskonałym ćwiczeniem podczas gier planszowych , czy nawet komputerowych jest dołączenie zasady trzymania języka przez 10 sekund u góry za zębami w czasie kolejnego rzutu kostką, czy manewru w grze.
Szanowni Państwo zapraszamy do wspólnej zabawy i dzielenia się z nami swoimi pomysłami, odkryciami, a my będziemy udostępniać, wdrażać w praktykę codziennych zajęć w szkole i wzajemnie inspirować.
Funkcje prymarne
Codzienne czynności, takie jak połykanie, żucie i odgryzanie, mają ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju narządu mowy i zgryzu Waszego dziecka.
Oto, jak powinny wyglądać i dlaczego warto na nie zwrócić uwagę:
1. Poprawny akt połykania Poprawne połykanie, zwane również połykaniem dojrzałym, charakteryzuje się odpowiednią pracą mięśni języka, warg i żuchwy. W trakcie aktu połykania język znajduje się na podniebieniu twardym, tuż za górnymi zębami, usta powinny być delikatnie złączone, bez dodatkowego napięcia. Poniżej zamieszczamy filmik obrazujący poprawnie przebiegające żucie i połykanie: https://www.youtube.com/shorts/7RfRNmJlX3k
2. Żucie Równomierne żucie po obu stronach jamy ustnej sprzyja rozwojowi mięśni żuchwy i zapobiega asymetriom twarzy. To także stymuluje prawidłowy wzrost szczęk i zębów. Ważne jest, by dziecko jadło pokarmy o różnej konsystencji, w tym te wymagające gryzienia i żucia.
3. Odgryzanie Podczas odgryzania dziecko powinno używać siekaczy – przednich zębów. Prawidłowy sposób odgryzania rozwija funkcję tych zębów i wpływa na poprawne ustawienie zgryzu. Jeśli dziecko odgryza bocznymi zębami lub unika tej czynności, warto zwrócić na to uwagę.
Dlaczego to takie ważne?
Nieprawidłowe nawyki mogą prowadzić do:
- Problemów ortodontycznych: wad zgryzu, przesunięć czy rotacji zębów
- Zaburzeń innych funkcji prymarnych takich jak: oddychanie ( nieprawidłowy tor oddechowy skutkujący m.in. częstymi infekcjami, zmęczeniem, słabym dotlenieniem organizmu — problemami z koncentracją czy chrapaniem)
- Nieprawidłowego rozwoju mięśni twarzy
- Napięcia mięśniowe całego ciała tj. problemów z utrzymaniem prawidłowej postawy lub odczuwania napięcia w okolicy szyi i karku.
- Zaburzeń artykulacji np. seplenienia międzyzębowego
Dbajmy o te nawyki od najmłodszych lat!
Oddychanie – ważna sprawa
Bardzo niekorzystnym, często bagatelizowanym problemem jest nawykowe oddychanie przez usta.
Zarówno w dzień jak i podczas snu dziecko powinno oddychać przez nos. Taki tor oddechowy zapewnia właściwy rozwój aparatu artykulacyjnego.
Nieprawidłowe oddychanie ( przez usta) ma poważne konsekwencje, wpływające na rozwój naszych dzieci:
- Infekcje górnych dróg oddechowych,
- Niedostateczne dotlenienie układu nerwowego, co powoduje zaburzenia koncentracji uwagi i męczliwość,
- Powstawanie i utrwalanie wad wymowy,
- Zaburzenia gospodarowania powietrzem podczas mowy – dziecko mówi szybko, często dobierając powietrze w czasie wypowiedzi, niezgodnie z pauzą logiczną,
- Wiotkość mięśni warg i policzków spowodowana ciągłym rozchyleniem ust.
Ćwiczenia oddechowe, które można wykonywać w domu:
- zdmuchiwanie świecy ,
- puszczanie baniek mydlanych,
- poruszanie wydmuchiwanym powietrzem piłeczek, samochodzików po stole,
- nadmuchiwanie baloników,dmuchanie w gwizdek, instrumentu dęte,
- chuchanie w ręce lub na zamarzniętą szybę ( odtajanie),
- wąchanie kwiatków,
- chłodzenie gorącej zupy na talerzu,
- ,,zdmuchanie” mlecza, ( tak długo, aż spadnie ostatnie nasionko),
- dmuchanie na obiekty pływające po wodzie,
- dmuchanie na wiatraczek, piórka, skrawki papieru, watkę,
- wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do szklanki z wodą,
Dbajmy o prawidłowe oddychanie!
Pliki do pobrania
Materiały do pobrania (14.31 MB)
Gra domino (1.81 MB)
Gra planszowa - stonoga (2.87 MB)
kto to jest (2.70 MB)
nasze emocje (473.78 KB)
sudoku (2.98 MB)
Utrwalenie głosek SZ, CZ, Z, SZ (196.13 KB)
Utrwalenie głoski R i L (256.90 KB)
Szalone samogłoski (622.03 KB)
Inspiracje na wrzesień-październik 2019 (549.86 KB)
Inspiracje na marzec 2019 (635.29 KB)
Inspiracje na luty 2019 (856.59 KB)
Inspiracje na styczeń 2019 (408.59 KB)
Inspiracje na grudzień 2018 (321.13 KB)