Logopedyczne inspiracje

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Drodzy Rodzice, zapraszając Was do współpracy często słyszymy, że praca domowa z logopedii jest dodatkowym obciążeniem  dla dziecka,  kiedy upora się Ono z lekcjami, jest już tak zmęczone, że nie ma ani czasu, ani ochoty na ćwiczenia logopedyczne.

Wcale nie musi tak być. Podpowiadamy jak można inaczej, prościej, poprzez zabawę wplecioną w rytm codziennych czynności skutecznie usprawniać buzię, rozwijać słownik.          

 A zatem:

  • podczas wspólnej podróży – wyrazy rymowanki , dziwne wyrazy (neologizmy) z ćwiczoną głoską,
  • na spacerze – dmuchamy na listek z drzewa , na znalezione ptasie  piórko,
  • w domu przed myciem zębów – pojedynek na miny przed lustrem ( śmiech też świetnie masuje buzię),
  • w czasie przygotowywania posiłków- dać dziecku do zlizania nutellę lub miód z  łyżeczki,
  • doskonałym ćwiczeniem podczas gier planszowych , czy nawet komputerowych jest dołączenie zasady trzymania języka przez 10 sekund u góry za zębami w czasie kolejnego rzutu kostką, czy  manewru w grze .

Szanowni Państwo zapraszamy do wspólnej zabawy i dzielenia się z nami swoimi pomysłami, odkryciami, a my będziemy udostępniać, wdrażać w praktykę codziennych zajęć w szkole i wzajemnie inspirować.

 

Innowacja metodyczna: Logojoga, czyli joga w logopedii.

 

Zaproponowana metoda będzie realizowana podczas terapii logopedycznej z częścią uczniów zakwalifikowanych na zajęcia logopedyczne. Innowacja zawiera elementy programowe edukacji wczesnoszkolnej i języka polskiego. Jest jednak ukierunkowana na rozwój i korektę mowy w zakresie poprawności artykulacyjnej, prozodycznej, umiejętności językowych i komunikacyjnych, z wykorzystaniem bajek z ogólnopolskiego projektu eTwinning o nazwie Jogobajki.  Uczniowie poznają przygody dziewięciu bohaterów. Słuchając ich przygód mają możliwość wejścia w rolę i zapoznanie się z dobranymi do tekstu pozycjami jogi. Jest to forma zabawy połączona z ćwiczeniami relaksacji i oddychania. Zabawne historie głównych bohaterów i zamieszczone ilustracje przybliżają dzieciom sposoby wykonywania zaproponowanych asan. Ponadto wspólnie będziemy tworzyć narracje do zainicjowanego przez uczestników opowiadania, ilustrować powstałe historie, dobierać asany i je wykonywać na macie. Planowane działania innowacyjne będąrealizowane w gabinecie logopedycznym, który wyposażony jest w matę i tablicę interaktywną.

 

Przewidywany czas realizacji innowacji - od 03.10.2022 do 31.05.2023

 

Źródłem działań innowacyjnych było zakończenie projektu Logobajki, którego jestem współautorką, zwieńczonego w ewaluacji założeniem wykorzystania wypracowanych materiałów podczas innowacji metodycznej w praktyce logopedycznej.

 

 

 

Celem innowacji jest podniesienie motywacji u uczniów do wykonywania dedykowanych im ćwiczeń logopedycznych poprzez ruch i zabawę, zwiększając wydajność narządów mownych poprzez doskonalenie postawy ciała oraz danie możliwości dzieciom podejmowania prób literackich, narracyjnych i plastycznych.Proponowana forma oddziaływań logopedycznych jest odejściem od stereotypowego lustra gabinetowego, jest gotową propozycją do zastosowania w pracy i zabawie z dzieckiem w szkole i w domu. Metoda wykorzystuje pełne zaangażowanie ciała i umysłu w realizacji programowych założeń terapeutycznych. Jest metodą wspomagającą zajęcia logopedyczne. Wspomniane bajki są dostępne w formie opublikowanego e-booka opracowanego dodatkowo w aplikacjach wordwall- koło fortuny (uczniowie kręcąc kołem wybierają bajkę, którą wspólnie czytamy, wspólnie wykonujemy asany) i w aplikacji genial.ly – e-książeczka z animacją.

 

Sposobem na przeprowadzenie ewaluacji działań innowacyjnych będzie zebranie od uczniów opinii w aplikacji Mentimeter i graficznej ich prezentacji.

 

Link do logobajek.

 

Bożena Lichocka- autorka innowacji