Konkursy kuratoryjne

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Konkursy przedmiotowe z języka polskiego, historii, biologii, chemii, fizyki, geografii, matematyki i informatyki.

W załączeniu link do zatwierdzonych przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty regulaminów konkursów przedmiotowych wraz z załącznikami:

https://bip.kuratorium.waw.pl/bip/zarzadzenia-kuratora/3049,Zarzadzenie-nr-39-z-dnia-3-wrzesnia-2024-r.html

 

Artykuły

Konkurs kuratoryjny z biologii

15.X.2024 roku odbędzie się etap szkolny konkuu biologicznego


Zapraszam uczniów do uczestnictwa w konkursie,

Barbara Andrzejczak

15.X.2024 roku odbędzie się etap szkolny konkuu biologicznego.

program merytoryczny:

ETAP I (szkolny)
Uczestnicy powinni wykazać się wiedzą i umiejętnościami obejmującymi wybrane treści
podstawy programowej kształcenia ogólnego w części dotyczącej przedmiotu biologia na
II etapie edukacyjnym.
Zakres merytoryczny dotyczy treści nauczania następujących działów tematycznych
podstawy programowej biologii:
I. ORGANIZACJA I CHEMIZM ŻYCIA. (pkt 1- 6)
II. RÓŻNORODNOŚĆ ŻYCIA. WIRUSY. (pkt 2.1-2.2), BAKTERIE (pkt 3.1-3.4)
III. ORGANIZM CZŁOWIEKA. (pkt 1-11)
IV. HOMEOSTAZA (pkt 1-3)
Poszerzenie treści podstawy programowej obejmuje następujące zagadnienia:
1. Pierwiastki biogenne, makroelementy (fosfor, wapń, magnez, potas), mikroelementy
(jod, żelazo, fluor), witaminy (A, D, E, K, C i z grupy B) – znaczenie dla organizmu
człowieka, źródła, objawy niedoboru.
2. Znaczenie wody dla organizmów w oparciu o jej właściwości fizyczno-chemiczne.
3. Budowa, rodzaje i znaczenie wybranych węglowodanów dla organizmów (glukoza,
fruktoza, ryboza, deoksyryboza, sacharoza, laktoza, maltoza, skrobia, glikogen,
celuloza, chityna).
4. Budowa, rodzaje i znaczenie wybranych lipidów dla organizmów (tłuszcze właściwe,
fosfolipidy, cholesterol, woski).
5. Budowa, klasyfikacja i znaczenie biologiczne białek oraz ich właściwości fizyczne
(denaturacja).
6. Budowa i funkcje poszczególnych elementów komórki eukariotycznej, w tym błon
plazmatycznych, jądra komórkowego, rybosomów, siateczki śródplazmatycznej,
lizosomów, aparatu Golgiego i cytozolu.
7. Porównanie budowy komórki bakterii, roślin i zwierząt.
8. Zjawiska osmotyczne w komórce (w tym plazmoliza i deplazmoliza) ich przebieg
i znaczenie.
9. Przebieg, znaczenie oraz porównanie podziałów mitotycznego i mejotycznego.
10. Budowa wirusów, choroby wirusowe człowieka i ich profilaktyka.
11. Przebieg cykli wirusowych (litycznego i lizogennego) na przykładzie bakteriofagów.
12. Budowa komórki bakteryjnej, różnorodność form morfologicznych, czynności życiowe
bakterii, choroby człowieka wywoływane przez bakterie i ich profilaktyka.
13. Znaczenie antybiotykoterapii i oporność bakterii na antybiotyki.
14. Określanie miejsca trawienia białek, cukrów i tłuszczów w przewodzie pokarmowym
4
człowieka oraz produktów trawienia i miejsca ich wchłaniania.
15. Rozpoznawanie (na podstawie rysunku, zdjęcia, opisu) narządów układu
odpornościowego (śledzionę, grasicę i szpik kostny) i ich funkcje. Przyczyny
wywołania konfliktu serologicznego przez układ odpornościowy.
16. Porównywanie istoty działania surowicy i szczepionki oraz określanie sposobów
nabywania odporności (czynna, bierna, naturalna, sztuczna).
17. Porównanie działania układu współczulnego oraz przywspółczulnego.
18. Analizowanie powiązań strukturalnych i funkcjonalnych między narządami organizmu
człowieka w obrębie poszczególnych układów oraz między układami.
19. Mechanizmy i narządy odpowiedzialne za utrzymanie wybranych parametrów
środowiska wewnętrznego na określonym poziomie (regulacja stałej temperatury ciała,
rola stałości składu płynów ustrojowych, np. stężenia glukozy we krwi, stałości
ciśnienia krwi).
20. Czynniki wpływające na zaburzenie homeostazy organizmu (stres, szkodliwe
substancje i czynniki biologiczne, chemiczne i fizyczne, w tym narkotyki, nadużywanie
leków i innych używek oraz czynniki chorobotwórcze).
21. Zaburzenia funkcjonowania narządów i układów narządów, przyczyny chorób/schorzeń
poszczególnych narządów i układów oraz zasady profilaktyki w tym zakresie.

Zapraszam uczniów do uczestnictwa w konkursie,

Barbara Andrzejczak

18 września 2024
Czytaj więcej o: Konkurs kuratoryjny z biologii

Konkurs kuratoryjny z historii

23 października (środa) o godzinie 9:00 w naszej szkole odbędzie się szkolny etap konkursu przedmiotowego z historii.

Proszę, by chętni uczniowie zgłosili się do swojego nauczyciela historii do 18.10 (piątek) oraz zapoznali się z programem merytorycznym: https://konkursy.mscdn.pl/images/konkursy2025/Program_merytoryczny_HISTORIA_2024_2025.pdf

Na stronie MSCDN znajdują się także zgody, które muszą podpisać rodzice, a następnie uczniowie muszą przynieść je do szkoły -> https://konkursy.mscdn.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=96&Itemid=472

Rafał Pełech

18 września 2024

Konkurs kuratoryjny z matematyki

Etap szkolny konkursu odbędzie się w piątek, 18 października 2024, o godz. 9.00.
Chętni uczniowie proszeni są o zgłaszanie się do swoich nauczycieli matematyki.

Program merytoryczny: https://konkursy.mscdn.pl/images/konkursy2025/Program_merytoryczny_MATEMATYKA_2024_2025.pdf

Prosimy o dostarczenie zgód rodziców 

18 września 2024

Konkurs kuratoryjny z języka polskiego

16 października (środa) o godzinie 9:00 w naszej szkole odbędzie się szkolny etap konkursu przedmiotowego z języka polskiego.

Prosimy, by chętni uczniowie zgłosili się do swojego nauczyciela języka polskiego w celu konsultacji do 11.10 (piątek) oraz zapoznali się z programem merytorycznym: https://konkursy.mscdn.pl/images/konkursy2025/Program_merytoryczny_JEZYK_POLSKI_2024_2025.pdf

Regulamin konkursu: https://konkursy.mscdn.pl/images/konkursy2025/Regulamin_konkursow_MSCDN.pdf

Nauczyciele języka polskiego

18 września 2024

Konkurs kuratoryjny z geografii

Już 17.10 (czwartek), o godzinie 09:00, na terenie naszej szkoły, odbędzie się ETAP SZKOLNY konkursu kuratoryjnego z GEOGRAFII.

regulamin: https://konkursy.mscdn.pl/images/konkursy2025/Regulamin_konkursow_MSCDN.pdf

OŚWIADCZENIE RODZICÓW DO UZUPEŁNIENIA I DONIESIENIA NAUCZYCIELOWI PRZEMDIOTU (na jednej kartce można zaznaczyć kilka przedmiotów, ale inny nauczyciel powinien być o tym poinformowany).

program merytoryczny: https://konkursy.mscdn.pl/images/konkursy2025/program_merytoryczny_GEOGRAFIA_2024_2025.pdf

Podpisane oświadczenia przyjmuję najpóźniej do 15.10 (wtorek).

Z geograficznymi pozdrowieniami
Kinga Bednarzak

18 września 2024

Kuratoryjny konkurs z języka angielskiego

11 października w naszej szkole odbędzie się etap szkolny Kuratoryjnego konkursu z języka angielskiego.

Zapraszamy wszystkich chętnych do zapoznania się z programem merytorycznym konkursu na stronie:

https://www.kuratorium.waw.pl/pl/rodzice-i-uczniowie/konkursy-i-olimpiady/konkursy/konkursy-przedmiotowe-1/18262,Regulamin-konkursow-przedmiotowych-z-jezyka-angielskiego-francuskiego-hiszpanski.html

Zgłoszenia przyjmują nauczyciele języka angielskiego. Przy zgłoszeniu uczeń dostarcza do nauczyciela Oświadczenie rodziców, które można pobrać z wyżej wymienionej strony.

Zapraszamy wszystkich miłośników języka angielskiego do podjęcia się wyzwania!

Nauczyciele języka angielskiego

18 września 2024