Konkursy kuratoryjne
Konkursy przedmiotowe z języka polskiego, historii, biologii, chemii, fizyki, geografii, matematyki i informatyki.
W załączeniu link do zatwierdzonych przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty regulaminów konkursów przedmiotowych wraz z załącznikami:
Artykuły
Konkurs kuratoryjny z biologii
15.X.2024 roku odbędzie się etap szkolny konkuu biologicznego
Zapraszam uczniów do uczestnictwa w konkursie,
Barbara Andrzejczak
15.X.2024 roku odbędzie się etap szkolny konkuu biologicznego.
program merytoryczny:
ETAP I (szkolny)
Uczestnicy powinni wykazać się wiedzą i umiejętnościami obejmującymi wybrane treści
podstawy programowej kształcenia ogólnego w części dotyczącej przedmiotu biologia na
II etapie edukacyjnym.
Zakres merytoryczny dotyczy treści nauczania następujących działów tematycznych
podstawy programowej biologii:
I. ORGANIZACJA I CHEMIZM ŻYCIA. (pkt 1- 6)
II. RÓŻNORODNOŚĆ ŻYCIA. WIRUSY. (pkt 2.1-2.2), BAKTERIE (pkt 3.1-3.4)
III. ORGANIZM CZŁOWIEKA. (pkt 1-11)
IV. HOMEOSTAZA (pkt 1-3)
Poszerzenie treści podstawy programowej obejmuje następujące zagadnienia:
1. Pierwiastki biogenne, makroelementy (fosfor, wapń, magnez, potas), mikroelementy
(jod, żelazo, fluor), witaminy (A, D, E, K, C i z grupy B) – znaczenie dla organizmu
człowieka, źródła, objawy niedoboru.
2. Znaczenie wody dla organizmów w oparciu o jej właściwości fizyczno-chemiczne.
3. Budowa, rodzaje i znaczenie wybranych węglowodanów dla organizmów (glukoza,
fruktoza, ryboza, deoksyryboza, sacharoza, laktoza, maltoza, skrobia, glikogen,
celuloza, chityna).
4. Budowa, rodzaje i znaczenie wybranych lipidów dla organizmów (tłuszcze właściwe,
fosfolipidy, cholesterol, woski).
5. Budowa, klasyfikacja i znaczenie biologiczne białek oraz ich właściwości fizyczne
(denaturacja).
6. Budowa i funkcje poszczególnych elementów komórki eukariotycznej, w tym błon
plazmatycznych, jądra komórkowego, rybosomów, siateczki śródplazmatycznej,
lizosomów, aparatu Golgiego i cytozolu.
7. Porównanie budowy komórki bakterii, roślin i zwierząt.
8. Zjawiska osmotyczne w komórce (w tym plazmoliza i deplazmoliza) ich przebieg
i znaczenie.
9. Przebieg, znaczenie oraz porównanie podziałów mitotycznego i mejotycznego.
10. Budowa wirusów, choroby wirusowe człowieka i ich profilaktyka.
11. Przebieg cykli wirusowych (litycznego i lizogennego) na przykładzie bakteriofagów.
12. Budowa komórki bakteryjnej, różnorodność form morfologicznych, czynności życiowe
bakterii, choroby człowieka wywoływane przez bakterie i ich profilaktyka.
13. Znaczenie antybiotykoterapii i oporność bakterii na antybiotyki.
14. Określanie miejsca trawienia białek, cukrów i tłuszczów w przewodzie pokarmowym
4
człowieka oraz produktów trawienia i miejsca ich wchłaniania.
15. Rozpoznawanie (na podstawie rysunku, zdjęcia, opisu) narządów układu
odpornościowego (śledzionę, grasicę i szpik kostny) i ich funkcje. Przyczyny
wywołania konfliktu serologicznego przez układ odpornościowy.
16. Porównywanie istoty działania surowicy i szczepionki oraz określanie sposobów
nabywania odporności (czynna, bierna, naturalna, sztuczna).
17. Porównanie działania układu współczulnego oraz przywspółczulnego.
18. Analizowanie powiązań strukturalnych i funkcjonalnych między narządami organizmu
człowieka w obrębie poszczególnych układów oraz między układami.
19. Mechanizmy i narządy odpowiedzialne za utrzymanie wybranych parametrów
środowiska wewnętrznego na określonym poziomie (regulacja stałej temperatury ciała,
rola stałości składu płynów ustrojowych, np. stężenia glukozy we krwi, stałości
ciśnienia krwi).
20. Czynniki wpływające na zaburzenie homeostazy organizmu (stres, szkodliwe
substancje i czynniki biologiczne, chemiczne i fizyczne, w tym narkotyki, nadużywanie
leków i innych używek oraz czynniki chorobotwórcze).
21. Zaburzenia funkcjonowania narządów i układów narządów, przyczyny chorób/schorzeń
poszczególnych narządów i układów oraz zasady profilaktyki w tym zakresie.
Zapraszam uczniów do uczestnictwa w konkursie,
Barbara Andrzejczak
Konkurs kuratoryjny z historii
23 października (środa) o godzinie 9:00 w naszej szkole odbędzie się szkolny etap konkursu przedmiotowego z historii.
Proszę, by chętni uczniowie zgłosili się do swojego nauczyciela historii do 18.10 (piątek) oraz zapoznali się z programem merytorycznym: https://konkursy.mscdn.pl/images/konkursy2025/Program_merytoryczny_HISTORIA_2024_2025.pdf
Na stronie MSCDN znajdują się także zgody, które muszą podpisać rodzice, a następnie uczniowie muszą przynieść je do szkoły -> https://konkursy.mscdn.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=96&Itemid=472
Rafał Pełech
Konkurs kuratoryjny z matematyki
Etap szkolny konkursu odbędzie się w piątek, 18 października 2024, o godz. 9.00.
Chętni uczniowie proszeni są o zgłaszanie się do swoich nauczycieli matematyki.
Program merytoryczny: https://konkursy.mscdn.pl/images/konkursy2025/Program_merytoryczny_MATEMATYKA_2024_2025.pdf
Prosimy o dostarczenie zgód rodziców
Konkurs kuratoryjny z języka polskiego
16 października (środa) o godzinie 9:00 w naszej szkole odbędzie się szkolny etap konkursu przedmiotowego z języka polskiego.
Prosimy, by chętni uczniowie zgłosili się do swojego nauczyciela języka polskiego w celu konsultacji do 11.10 (piątek) oraz zapoznali się z programem merytorycznym: https://konkursy.mscdn.pl/images/konkursy2025/Program_merytoryczny_JEZYK_POLSKI_2024_2025.pdf
Regulamin konkursu: https://konkursy.mscdn.pl/images/konkursy2025/Regulamin_konkursow_MSCDN.pdf
Nauczyciele języka polskiego
Konkurs kuratoryjny z geografii
Już 17.10 (czwartek), o godzinie 09:00, na terenie naszej szkoły, odbędzie się ETAP SZKOLNY konkursu kuratoryjnego z GEOGRAFII.
regulamin: https://konkursy.mscdn.pl/images/konkursy2025/Regulamin_konkursow_MSCDN.pdf
OŚWIADCZENIE RODZICÓW DO UZUPEŁNIENIA I DONIESIENIA NAUCZYCIELOWI PRZEMDIOTU (na jednej kartce można zaznaczyć kilka przedmiotów, ale inny nauczyciel powinien być o tym poinformowany).
program merytoryczny: https://konkursy.mscdn.pl/images/konkursy2025/program_merytoryczny_GEOGRAFIA_2024_2025.pdf
Podpisane oświadczenia przyjmuję najpóźniej do 15.10 (wtorek).
Z geograficznymi pozdrowieniami
Kinga Bednarzak
Kuratoryjny konkurs z języka angielskiego
11 października w naszej szkole odbędzie się etap szkolny Kuratoryjnego konkursu z języka angielskiego.
Zapraszamy wszystkich chętnych do zapoznania się z programem merytorycznym konkursu na stronie:
https://www.kuratorium.waw.pl/pl/rodzice-i-uczniowie/konkursy-i-olimpiady/konkursy/konkursy-przedmiotowe-1/18262,Regulamin-konkursow-przedmiotowych-z-jezyka-angielskiego-francuskiego-hiszpanski.html
Zgłoszenia przyjmują nauczyciele języka angielskiego. Przy zgłoszeniu uczeń dostarcza do nauczyciela Oświadczenie rodziców, które można pobrać z wyżej wymienionej strony.
Zapraszamy wszystkich miłośników języka angielskiego do podjęcia się wyzwania!
Nauczyciele języka angielskiego